Sähköä ilmassa – runollisia teoksia AV-arkin kokoelmista

Sähköä ilmassa -illan aikana nähdään AV-arkin arkistosta teoksia, jotka tuovat yhteen sähköä, runoutta ja liikkuvaa kuvaa.

Tilaisuuden aluksi esiintyy runoilija Maria Matinmikko. 

Esitettävät teokset:

Tuomas A. Laitinen: The Powder of Sympathy
The Powder of Sympathy on essee-elokuva, joka käsittelee kuparin olemusta ja sen vaikutusta sekä yhteiskunnallisella että myyttisellä tasolla. Elokuvan vimmattu kuvavirta yhdistyy äänimaailmaan, joka on tallennettu Länsi-Afrikassa, USA:ssa ja Kiinassa. Teoksen esittely: AV-arkki. Tuomas Aleksander Laitisen tämänhetkinen taide ja tutkimus keskittyy inhimillisen ja ei-inhimillisen jaetun olemassaolon yhteenkietoutumiin. Lainen rakentaa tilanteita ja installaatioita, jotka tutkivat kielen, ruumiin ja materian huokoista yhdistyneisyyttä muotoaan muuttavissa ekosysteemeissä.

Petra Lindholm: Bystanders
Bystanders on kokeellinen matka, jossa yksi asia johtaa toiseen oudolla alitajuisella logiikalla kuin unessa tai kollektiivisessa muistossa. Toistuva auringonnousu, tulevaisuudestaan laulavat mehiläiset, kellertyvät metsät, tuulettimet, kiitoradat, junalaiturit, monivärinen meri, hurrikaani, sähkölankoja, maa avaruudesta nähtynä, autiomaa, valokvantteja, kaikki kapaloituna ääniraitaan täynnä näytteitä, ääniä ja maan pulssia, joka ulottuu aina ulkoavaruuteen asti. Petra Lindholm (s. 1973) on kuvataiteilija, joka työskentelee pääasiassa videon, äänen ja valokuvan parissa. Hän on opiskellut Tukholmassa Royal University College of Fine Artsissa vuosina 1996–2001. Videoteoksissaan hän muokkaa kuvan ja äänen välistä läheistä yhteyttä, käyttäen säveltämiään musiikkeja ja omaa ääntään. Yksi hänen kiinnostuksen kohteistaan on muistojen ja ajan kulumisen kuvaileminen.

Niina Suominen: Mikä aika on?
Aikamme olemus luupin alla. Teoksen lähtökohta oli visuaalisesti kiinnostavan ja intensiivisen, kaleidoskooppimaisen runsaan kokonaisuuden luominen ja rytmittäminen yhteen säveltäjä Jukka Ruohomäen (s.1947) saman nimisen ääniteoksen kanssa. Sävellyksen äänimateriaali on toteutettu vuonna 1970 Erkki Kurenniemen suunnittelemalla DIMI-syntesoijalla. Teoksen filmimateriaali (16mm) on ohjaajan itsensä kuvaamaa ja kehittämää, lukuun ottamatta sotakuvia, jotka ovat found footage -materiaalia. Mikä aika on? asettaa ajan kokemuksen pohdinnan keskiöön. Teoksen ihmishahmot ovat kiintopisteitä ajan kulumisen ja loppumisen pohdinnoille. Sotakuvat toimivat universaaleina symboleina, jotka heijastavat ihmisluonnossa kaikkina aikakausina ilmenevää väkivaltaa. Teoksen kautta on mahdollista pohtia ajan katoavaista olemusta sekä katsojan suhdetta konfliktien täyteiseen aikaan, jota elämme.

Niina Suominen (s.1973) on valmistunut Turun Taideakatemiasta 2004. Hänellä on myös sepän, eläintenhoitajan ja metsätyöntekijän koulutus. Suominen työskentelee ohjaajana ja mediataiteilijana käyttäen perinteisiä animaatiotekniikoita. Suomisen töitä on esitetty laajasti eri yhteyksissä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Hän asuu ja työskentelee Varsinais-Suomessa.

Erkki Kurenniemi: Computer Music, Elämän Reikänauha, Electronics in the World of Tomorrow.

Computer Music Elokuvan pääosissa ovat Helsingin yliopiston ydinfysiikan laitoksen Elliott 803 ja Turun yliopiston laskentakeskuksen IBM 1130. Turhautuminen ja reikänauhojen alle hautautuminen vaihtuvat iloon koneellisen taiteen mahdollisuuksista.

Elämän reikänauha Kurenniemen lyhytelokuvat naittavat enteellisesti teknologiaa ja tosielämää. Helsingin yliopiston ydinfysiikan laitoksella kuvatut jaksot loihtivat esiin 1960-luvun tietojenkäsittelyn kauneuden. Koneiden ja reikänauhojen rinnalla Kurenniemi taltioi vapaalla kädellä ystäväpiirinsä kesäistä kisailua.

Electronics in the World of Tomorrow Missä hekumoitaisiin tietotekniikalla niin kuin alan lehdessä? Amerikkalaisesta Electronics-lehdestä leikatuissa kuvissa komponentit ja mikropiirit näyttäytyvät dekoratiivisina ja kiehtovina. Kurenniemi voimistaa vaikutelmaa laittamalla valokuvat pyörimään levylautasella. Tulevaisuuden teknologian lomassa pilkahtaa 1960-luvun kesäklassikko: venettä soudetaan mökkirantaan.

Erkki Kurenniemi (s. 1941) on suomalainen elektronimusiikin pioneeri, jonka tekemiset ja tuotanto ennakoivat tietokoneiden mullistavaa vaikutusta niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla. Vuosina 1964–71 Kurenniemi teki joukon 16mm lyhytelokuvia, joihin on vuonna 2003 yhdistetty Kurenniemen elektronista musiikkia samalta ajalta. Lyhytelokuvissa futuristinen koneromantiikka yhdistyy orgaanisen luonnon aistikkuuteen. Osa teoksista on myös ainutlaatuisia dokumentteja Helsingin 1960-luvun underground-nuorison ilottelusta.

Näytökseen kuuluu myös näytöksen lippuihin painetulla qr-koodilla toimiva elokuvaesitys ”.-. ..- -. — Sähkötys säestys” ja ”QR ELECTRIC BLUE POETRY MOVIES/VOICES”. Tämän laajennetun todellisuuden runoelokuvakokonaisuuden on tuottanut Seppo Renvallin ja Maija Saksmanin duo SepeMasa system & Personal Phone Poem Trainers. Saat näytöksestä matkaasi myös tuunatun HSL:n kertalipun ”Runo/matka”.

Teosten esittelyt: AV-arkki. Näytöksen on kuratoinut AV-arkin ohjelmakoordinaattori Tytti Rantanen.

Myytävien lippujen määrä ja sallittu osallistujamäärä vahvistetaan myöhemmin. Liput tulevat myyntiin elokuussa.

Liput
10 € normaali hinta
8 € alle 18v, eläkeläiset, työttömät, opiskelijat, asepalvelusta tai siviilipalvelusta suorittavat
9/7 € Orion-klubilaiset

Tilaisuuden turvallinen osallistujamäärä ilmoitetaan elokuussa.

Yhteistyössä AV-arkki, Elävän kuvan keskus ELKE ry.